Warsztaty GRA W OSIEDLE w KATO Corner #1 – 2024.03.07

wydarzenie pt. GRA W OSIEDLE, GRA KARCIANA

Zaprezentujemy krótki wykład wprowadzający do gry i podstaw planowania i projektowania urbanistycznego oraz przeprowadzimy warsztaty w oparciu o grę karcianą ‘Gra w osiedle’ – www.grawosiedle.polsl.pl .

Miejsce: Kato Science Corner, Młyńska 2, Katowice

Termin: 07.03.2024 godz. 9.30

Czas trwania: ok 2h

Grupa docelowa: młodzież (szkoły średnie)

Wymagane zapisy: (limit maks. 20 osób): mailowo (proszę podać liczbę osób oraz imiona i nazwiska) na adres: tomasz.bradecki@polsl.pl , tel. 793090078

Organizatorzy: Metropolia GZM, Wydział Architektury Politechnika Śląska, Koło naukowe Urbanmodel

Zajęcia prowadzi dr hab. inż. arch. Tomasz Bradecki profesor Politechniki Śląskiej wraz z członkami koła naukowego Urbanmodel

Gra w osiedle ma na celu zwrócenie uwagi na problematykę intensyfikowania zabudowy mieszkaniowej oraz kształtowania przestrzeni osiedli. W tym celu wykorzystuje się podejście teoretyczne, które czerpie z działań dydaktycznych i popularyzatorskich.

Gra jest uniwersalna dla różnych grup wiekowych i można ją wykorzystać do klasycznej gry w karty. Ma 2 talie, tj. 2D i 3D – dzięki temu łatwiej sobie wyobrazić, jak wyglądają poszczególne budynki. Karty odwołują się do modeli 3D, które można wykorzystać do tworzenia wirtualnych osiedli. Podobnie jak w grach komputerowych, przygotowano reguły i różne poziomy zaawansowania. Talia 3D oferuje początkującym grę na punkty, których liczba zależy od wartości wskaźników urbanistycznych. Talia 2D pozwala układać plany osiedla, można je wykorzystywać do gier przypominających planszowe; nie trzeba mieć planszy, nie są potrzebne specjalistyczne zasady. Talia 3D może być przydatna dla zaawansowanych graczy. Przygotowane przez autorów modele 3D mogą być pobierane, na ich podstawie możliwe jest tworzenie osiedli 3D, tak samo jak przy zabawie klockami.

Wszystkie zaprojektowane przez autorów elementy gry w osiedle mają pokazywać rolę i znaczenie wskaźników i parametrów urbanistycznych, które określają charakter zabudowy.

Karty od 2 do 10 przedstawiają układy zabudowy mieszkaniowej w sposób narastający – im wyższa wartość karty, tym wyższa intensywność zabudowy (liczba mieszkań na hektar). Najniższe wartości odwzorowano w postaci zabudowy jednorodzinnej, wielorodzinnej niskiej i średniej intensywności.

Przebieg warsztatów:

1.wprowadzenie prowadzącego Wskaźniki i parametry urbanistyczne w kształtowaniu zabudowy mieszkaniowej.10 min

2.Wprowadzenie do GRY w OSIEDLE i systematyki kart 10 min

Demonstracja kart, prezentacja kart w rzeczywistości rozszerzonej

3.podział na grupy (2 lub 3 lub 4 grupy) ok 5 min.

4.GRY w OSIEDLE na poziomie dla początkujących – wojna wskaźników, pasjans,  – gry mają na celu zapoznanie z możliwościami kart i oceną zastosowań – 20 min do 30 min

5.GRY w OSIEDLE na poziomie średniozaawansowanym – gry mają na celu zrozumienie roli wskaźników i świadome kształtowanie przestrzeni osiedla z realizacją zadania STWORZENIA np. EKO-OSIEDLA, lub osiedla deweloperskiego, osiedla mieszkańca, osiedla o określonej intensywności 20 min do 40 min

Opcjonalnie (jeśli pozostanie czas, a uczestnicy to zaakceptują)

6.GRA w OSIEDLE poziom średniozaawansowany i zaawansowany – z wykorzystaniem kart oraz plansz (czas rozgrywki to min. 50 minut) – gracze wykorzystują specjalne plansze oraz inwestują w celu bardziej efektownej zabudowy działek.