OPINIE i REKOMENDACJE

Gra w osiedle uzyskała rekomendacje:

Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej – patronat honorowy

SARP oddział Katowice – Stowarzyszenie Architektów Polski oddział Katowice – patronat honorowy

KOMISJA ARCHITEKTURY I URBANISTYKI POLSKIEJ AKADEMII NAUK ODDZIAŁ W KATOWICACH – rekomendacja dla gry naukowo-dydaktycznej


Towarzystwo Urbanistów Polskich oddział Śląski – rekomendacja dla gry naukowo-dydaktycznej

Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego – PLGBC

_______________________________________________________________

O naszej grze wypowiedzieli się:

Gra w Osiedle ma na celu zwrócenie uwagi na problematykę intensyfikowania zabudowy mieszkaniowej oraz kształtowania przestrzeni osiedli. W tym celu wykorzystuje się podejście teoretyczne, które czerpie z działań dydaktycznych i popularyzatorskich.

Gra daje możliwość zestawienia modeli, tworzenia z nich rożnego rodzaju osiedli przyszłości, wizualizowania ich za pomocą jednego kliknięcia na własnym telefonie i znajdowania możliwości jak i zagrożeń z naszego stworzonego układu. Celem gry jest zbudowanie miniosiedla o jak najlepszych parametrach. Ponadto, karty można wykorzystać do dowolnej gry karcianej jak makao, poker, wojna!

APA Wojciechowski Architekci

_______________________________________________________________

„Gra w Osiedle’ stworzona przez zespół prowadzony przez dr hab. inż. arch. Tomasza Bradeckiego jest doskonałym i ciekawym, narzędziem. które nie tylko oswaja zagadnienia z architekturą, urbanistyką i wspieraniem bioróżnorodności lecz z powodzeniem inicjuje rozmowę o roli zrównoważonego budownictwa, nie tylko na obszarach miejskich. Wysoka jakość tkanki miejskiej, tworzonej w oparciu o poszanowanie środowiska i wspierająca dobrobyt ludzi jest kluczem do tworzenia aktywnych i prężnie działających społeczności lokalnych – a to ludzie w architekturze przecież są najważniejsi.

Magdalena Wojtas
Sustainable Development Menager

_______________________________________________________________

Gra w karty kojarzyć się może pozornie z hazardem. Jest czasem zabawą. Ale nie zawsze tak musi być. Gra w karty może uczyć. Gry w Osiedle mogą edukować nie tylko studentów, ale być przydatne również dla deweloperów. Mogą pomóc w rozpoznawaniu dobrych kryteriów i ocenie dobrej przestrzeni mieszkalnej.
Warto mieć w ręce mocne karty. W tym przypadku mocne argumenty. To argumenty decydują o jakości architektury i potrafią zbudować dobrą lub złą przestrzeń.

Przemo Łukasik

Architekt, współzałożyciel pracowni Medusa Group

_______________________________________________________________

Po zapoznaniu się z „Grą w osiedle” uważam, że jest to brakujący element w systemie edukacji młodych architektów. Zwraca bowiem uwagę, że aspekty przestrzenne, estetyczne i czysto architektoniczne, mimo, że ważne, nie są jedynymi czynnikami przy kształtowaniu naszych miast i osiedli. Architekt zaś nie jest demiurgiem decydującym o wszystkim, ale musi brać pod uwagę innych uczestników gry: władzę, dewelopera, inwestora, planistę czy wreszcie użytkownika. Duży potencjał!

Szymon Wojciechowski
APA Wojciechowski Architekci, Prezes Zarządu, Współwłaściciel, Architekt – Partner

_______________________________________________________________

Gra w osiedle to wspaniały pomysł, który służyć może nie tylko zabawie ale i edukacji architektonicznej. Od lat zastanawiam się co robić, by zwiększać świadomość wszystkich uczestników procesów planistycznych i inwestycyjnych. Ta gra jest odpowiedzią – naprawdę może przynieść wymierne efekty: edukować młodszych i starszych oraz wspierać procesy kształcenia studentów na różnych kierunkach powiązanych z architekturą, urbanistyką i gospodarką przestrzenną. Pokazanie wielu złożonych zależności między różnymi decyzjami planistycznymi i aktorami na scenie miejskiej w tak efektowny, a jednocześnie przystępny sposób, jest godne podziwu.

prof. dr hab. inż. arch. Krystyna Solarek
Prodziekan ds Nauki i Rozwoju, Wydział Architektury PW, Przewodnicząca Rady Naukowej Dyscypliny Architektura i Urbanistyka Politechniki Warszawskiej, Kierownik Katedry Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej

_______________________________________________________________

Bardzo doceniam pomysł „Gry w osiedle”. Ma ona dużą szansę stać się zarówno dobrą rozrywką, jak i świetnym narzędziem edukacji architektonicznej i urbanistycznej obejmującej nie tylko przyszłych projektantów – profesjonalistów, ale również inwestorów, urzędników, polityków i wszystkich użytkowników zaprojektowanych przestrzeni mieszkaniowych.

Oskar Grąbczewski
OVO Grąbczewscy Architekci

_______________________________________________________________

Wskaźniki urbanistyczne to dla większości osób abstrakcyjne wartości. Dzięki kartom GRA W OSIEDLE, w tym połączeniu zapisu matematycznego z trójwymiarową wizualizacją brył jest szansa, by choć trochę przybliżyć szerszemu gronu odbiorców, wartości liczbowe zawarte we wskaźnikach urbanistycznych. Za to edukacyjne i popularyzatorskie działanie, dziękuję twórcom gry.

dr hab. inż arch. Justyna Martyniuk-Pęczek, prof. PG
Politechnika Gdańska, Wydział Architektury, Katedra Urbanistyki i Planowania Regionalnego

______________________________________________________________

Pomysł promowania wiedzy o mieście i jego logice przyszłej transformacji poprzez grę (w karty) jest z pewnością oryginalny i dlatego interesujący. Nauka poprzez zabawę lub zabawa podczas nauki to metoda, która pozwala również osobom niebędącym ekspertami podejść do planowania urbanistycznego i wyobrazić sobie lepsze miasto.

Prof. Arch. Enrico Prandi, PhD
Associate Professor in Architectural and Urban Design
Department of Engineering and Architecture, University of Parma, Italy
Director of FAM.

_______________________________________________________________

Żeby zmienić jakość naszego środowiska mieszkaniowego potrzebujemy obywateli i obywatelek, którzy rozumieją przestrzeń!
A czy jest lepszy sposób na edukację niż zabawa? Gra w osiedle spełni się doskonale jako pomoc w budowaniu świadomości przestrzennej młodzieży, ale także przy profesjonalnych rozmowach w multidyscyplinarnych gremiach, gdy trzeba szybko wyjaśnić znaczenie wskaźników urbanistycznych.

dr hab. inż. arch. Agata Twardoch prof. PŚ

_______________________________________________________________

Johan Huizinga przypomina nam, że ludzkość zawsze jest Homo Ludens i jako taka, od dzieciństwa, uczy się poprzez zabawę.
Przekształcenie tego pierwotnego instynktu w grę mającą na celu edukację studentów architektury i urbanistyki w celu zapoznania ich z pojęciami związanymi ze sposobem, w jaki ludzie zasiedlają terytorium, jest genialnym pomysłem.
Aby uczynić przekazywanie takich pojęć jak gęstość zabudowy, wskaźnik zajęcia terenu, typy osadnictwa jeszcze bardziej skutecznym, sugeruje się dostosowanie i wykorzystanie kart do gry planszowej, takiej jak Monopoly.


Prof. Arch. Lamberto Amistadi
Associate Professor in architectural and urban Design
Department of Architecture ALMA MATER STUDIORUM University of Bologna

_______________________________________________________________

Jako nauczyciel urbanistyki dostrzegam w tej grze – GRA W OSIEDLE – ogromny potencjał do wyjaśniania i nauczania pojęć związanych z problematyką miejską, które zawsze są trudne do zrozumienia dla studentów. Gra w pełni spełnia cele zaproponowane przy jej tworzeniu.

Maria Manuela da Fonte, Arch, PHD
Lisbon School of Architecture of Universidade de Lisboa | Maria Manuela da Fonte Arquitecta / Professora Auxiliar / Asystent profesora | Dyrektor Wydziału Projektów Urbanistycznych | Faculdade de Arquitetura/Lisbon School of Architecture, Universidade de Lisboa | Investigadora / Researcher URBinLAB | CIAUD

_______________________________________________________________

Gra w osiedle jest interesującym i użytecznym narzędziem, które pomaga ludziom o różnych zawodach i aspiracjach, którzy poprzez zabawę rozumieją ważne procesy i elementy miejskie oraz lepiej rozumieją wartości przestrzeni miejskich.

Prof. Dr Darko Reba
Department of Architecture and Urban Planning, Faculty of Technical Sciences in Novi Sad, University of Novi Sad.

_______________________________________________________________

Inkluzywny urbanizm musi być wspierany poprzez angażowanie użytkowników końcowych w proces projektowania, a aby to zrobić, narzędzia takiego zaangażowania muszą mieć możliwość nawiązania dialogu negocjacyjnego między zainteresowanymi stronami. Projekt Gra w osiedle jest jednym z nielicznych, który analizuje możliwości wykorzystania zaawansowanych narzędzi wizualizacji 3D do aktywnego zaangażowania interesariuszy w proces projektowania. Opracowany hybrydowy tryb strategii zaangażowania i aplikacji zapewni przynależność uczestników do ich przyszłych dzielnic mieszkaniowych. Chcę zbadać możliwości tego narzędzia w rzeczywistych scenariuszach w USA.

Dr Shuva Chowdhury
Assistant Professor | Civil, Architectural, and Environ. Eng | North Carolina A & T State University | USA
Ph.D. (VUW Aotearoa New Zealand)

_______________________________________________________________

Podczas edukacji na Wydziale Urbanistyki i Projektowania BME w Budapeszcie eksperymentowaliśmy z różnymi narzędziami grywalizacji w nauczaniu projektowania urbanistycznego. Wypróbowaliśmy również niektóre z miejskich gier karcianych i na podstawie tych eksperymentów projekt GRA W OSIEDLE/ HOUSING ESTATE GAME, oceniam jako obiecujący, który bardzo mnie zainteresował. Jak tylko zostanie opublikowany, chciałbym go mieć dla naszego wydziału!

Assoc. Prof. SZABÓ Árpád DLA
BME Budapest University of Technology/ Urbanisztika Tanszék / Wydział Urbanistyki i Projektowania
tanszékvezető / kierownik wydziału
egyetemi docens / profesor nadzwyczajny
építész, vezető tervező / architekt

_______________________________________________________________

Ta książka i aplikacja łączy z powodzeniem, projektowanie, planowanie, nauczanie i badania, poprzez wykorzystanie tradycyjnych technologii gier, mieszanych z wirtualnymi światami, w celu wizualizacji w 3D przyszłej formy zrównoważonego miasta.

Assoc. Prof. Alessandro Camiz PhD
Dyrektor, Laboratorium Dynamicznych Badań nad Morfologią Miejską-DRUM
Uniwersytet Özyeğin, Wydział Architektury i Projektowania
_______________________________________________________________

Gra w osiedle jest jedną z nielicznych propozycji, która dzięki atrakcyjnej formie opierającej się na rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality) może konkurować z produktami dynamicznie rozwijającego się rynku gier, równocześnie wprowadzając treści istotne dla edukacji przestrzennej.

dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt, prof. PK
Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego
Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej