- powstała gra planszowa, która daje nowe możliwości rozrywki dla istniejących już kart
- zaprojektowano dedykowane pionki, kostki oraz łączniki do kart, które realizujemy w druku 3D
- gra uzyskała nagrodę specjalną oraz medal podczas międzynarodowych Targów wynalazków INNOTARG w MCK Katowice
- w grę zagraliśmy łącznie na 11 spotkaniach z ok 200 osobami, w tym podczas ŁÓDŹ design days, 4 design days
- zrealizowaliśmy projekt z Metropolią GZM – powstały karty z logo Metropolii, graliśmy kato science corner x metrolab gzm
- grę zaprezentowaliśmy podczas kilku międzynarodowych konferencji i eventów w tym (ŚFN, 4 Design Days)
- Gra to łącznie 12 wzorów przemysłowych, 4 wzory użytkowe, 1 wzór patentowy
- przy okazji GRY w osiedle powstały 3 artykuły punktowane oraz liczne popularyzacyjne
- Grę rekomendują z nami dziś: SARP o. Katowice, TUP o. Śląsk, IARP o. Katowice, PAN o.Katowice, PLGBC
- sprzedaliśmy ponad 40 zestawów kart w sklepie Politechniki Śląskiej
pełna informacja wraz z instrukcją PDF gry tutaj: https://delibra.bg.polsl.pl/Content/76315/download/
Gra w osiedle ma na celu zwrócenie uwagi na problematykę intensyfikowania zabudowy mieszkaniowej oraz kształtowania przestrzeni osiedli. W tym celu wykorzystuje się podejście teoretyczne, które czerpie z działań dydaktycznych i popularyzatorskich.
Gra daje możliwość zestawienia modeli, tworzenia z nich rożnego rodzaju planów osiedli przyszłości, wizualizowania ich za pomocą jednego kliknięcia na własnym telefonie i znajdowania możliwości jak i zagrożeń z naszego stworzonego układu. Celem gry jest zbudowanie miniosiedla o jak najlepszych parametrach. Ponadto, karty można wykorzystać to dowolnej gry karcianej jak makao, poker, wojna!
Karty wraz z planszą mają są wykorzystywane na zajęciach powiązanych z kierunkiem architektura i urbanistyka dla różnych grup wiekowych w tym także dla osób nie posiadających specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Połączenie dwóch talii kart 2D i 3D oraz odniesienie do modeli cyfrowych poprzez linki do stron z modelami oraz poprzez modele w rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej pozwala na kreowanie jednocześnie interakcji w świecie rzeczywistym, jak i cyfrowym. Gra w osiedle oferuje rozrywkę na różnych poziomach zaawansowania do wykorzystania jako grę w karty, grę logiczną lub grę urbanistyczną.
Efektem projektu jest kompletna gra w karty, która może być przydatna w edukacji, a także może być gadżetem, nośnikiem treści popularyzujących Politechnikę Śląską. Zaprezentowana gra urbanistyczna, gra w karty – gra w osiedle powstała na styku dydaktyki, nauki oraz jej popularyzacji. Liczne uproszczenia, które można w niej znaleźć są celowe, ponieważ mają pokazać jedynie podstawowe zasady oraz ograniczenia przestrzenne, którymi kierujemy się w tworzeniu osiedli. Nadrzędnym celem gry i jej elementów jest wskazanie, że troska o środowisko mieszkaniowe, w którym żyjemy jest istotna oraz że istnieją różne formy zabudowy, w tym takie, które promują zieleń i istotne elementy wspomagające bardziej zrównoważony sposób zagospodarowania terenów. Założono, że gra ma być przystępna dla szerokiego grona grających (dzieci, młodzieży oraz studentów), nie będących profesjonalistami.
Gra w osiedle została wysoko oceniana w gronie profesjonalistów na innych uczelniach – potwierdzają to recenzje oraz opinie, które nam przesłano, i które prezentujemy na stronie internetowej. Gra ma potencjał do wielu zastosowań. Gra w osiedle znakomicie się sprawdza w zakresie kształcenia na kierunku architektura i urbanistyka, gospodarka przestrzenna na przedmiotach projektowanie urbanistyczne, projektowanie zabudowy mieszkaniowej, planowanie przestrzenne. Gra może być przydatna także dla deweloperów, planistów, urbanistów, architektów oraz urzędników w procesach partycypacyjnych lub dyskusjach na temat planowania zagospodarowania terenów mieszkaniowych.
Każda z kart posiada inny obiekt o różnych funkcjach; mieszkaniowej, usługowej, publicznej jak i komunikację, parkingi, powierzchnie biologicznie czynne- wraz ze swoim unikatowym wyglądem. Każda z kart ma inne statystki związane z powyższymi aspektami, które następnie w rożny sposób wpływają i łączą się z innymi obiektami na kartach.
Gra przeszła drugą drogę przez ostatnie lata tworzenia. Prototyp był przedstawiany na Nocy Naukowców 2022. Prezentowaliśmy się na Özyeğin University, innych uczelniach oraz konferencjach
Poniżej mała galeria z rozgrywki
Wszystkie karty posiadają swoje cyfrowe odpowiedniki, niektóre z nich także w rzeczywistości rozszerzonej. Dlatego nie ma lepszej możliwości niż przetestowanie kart na swoim smartfonie. Zobacz w zakładce MODELE KART
Karty mogą być wykorzystywane w sposób profesjonalny do eksperymentowania z wariantowymi koncepcjami zabudowy mieszkaniowej: poniżej przykłady z dyplomów inżynierskich inż. arch. Natalii Dymarskiej oraz inż. arch. Marty Sanigórskiej promotor dr hab. inż. arch. Tomasz Bradecki