Gra planszowa w centrum Kreatywności studenckiej

A tymczasem nasza GRA W OSIEDLE już jako planszówka debiutuje podczas inauguracji Centrum Kreatywności Studenckiej wraz z Martą i Igorem. W prezentacji wzięły udział wybrane koła naukowe.

Dziękujemy, że gracie z nami.

Kato Science Corner x Metrolab GZMWydział Architektury Politechniki ŚląskiejAPA Wojciechowski ArchitekciKatedra Urbanistyki i Planowania PrzestrzennegoCentrum Popularyzacji Nauki Politechniki ŚląskiejSztuka KrajobrazuArchitektura i BiznesPLGBC – Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznegourbnews.pl

Warsztaty otwarte w KATO – CORNER

Serdecznie zapraszamy wraz z @Kato science corner na wydarzenie pt. GRA W OSIEDLE, GRA KARCIANA, PLANSZOWA podczas którego zaprezentowany zostanie krótki wykład oraz przeprowadzone będą warsztaty dot. architektury, planowania przestrzennego oraz projektowania urbanistycznego w oparciu o grę karcianą ‘Gra w osiedle’ – www.grawosiedle.polsl.pl .Miejsce: Kato Science Corner, Młyńska 2, Katowice

Termin: 11.04.2024 godz. 17.00

Czas trwania: ok 2hWarsztaty otwarte dla wszystkichOczekujemy 25 osób): prosimy o zapisy na FB- wezmę udział i lub na na adres: tomasz.bradecki@polsl.pl , tel. 793090078

Organizatorzy: Metropolia GZM, Wydział Architektury Politechnika Śląska, Koło naukowe UrbanmodelZajęcia prowadzi dr hab. inż. arch. Tomasz Bradecki profesor Politechniki Śląskiej wraz z członkami koła naukowego Urbanmodel

Opis merytoryczny gry:Gra w osiedle ma na celu zwrócenie uwagi na problematykę intensyfikowania zabudowy mieszkaniowej oraz kształtowania przestrzeni osiedli. W tym celu wykorzystuje się podejście teoretyczne, które czerpie z działań dydaktycznych i popularyzatorskich.

Gra jest uniwersalna dla różnych grup wiekowych i można ją wykorzystać do klasycznej gry w karty. Ma 2 talie, tj. 2D i 3D – dzięki temu łatwiej sobie wyobrazić, jak wyglądają poszczególne budynki. Karty odwołują się do modeli 3D, które można wykorzystać do tworzenia wirtualnych osiedli. Podobnie jak w grach komputerowych, przygotowano reguły i różne poziomy zaawansowania. Talia 3D oferuje początkującym grę na punkty, których liczba zależy od wartości wskaźników urbanistycznych. Talia 2D pozwala układać plany osiedla, można je wykorzystywać do gier przypominających planszowe; nie trzeba mieć planszy, nie są potrzebne specjalistyczne zasady. Talia 3D może być przydatna dla zaawansowanych graczy. Przygotowane przez autorów modele 3D mogą być pobierane, na ich podstawie możliwe jest tworzenie osiedli 3D, tak samo jak przy zabawie klockami.

Wszystkie zaprojektowane przez autorów elementy gry w osiedle mają pokazywać rolę i znaczenie wskaźników i parametrów urbanistycznych, które określają charakter zabudowy.

Karty od 2 do 10 przedstawiają układy zabudowy mieszkaniowej w sposób narastający – im wyższa wartość karty, tym wyższa intensywność zabudowy (liczba mieszkań na hektar). Najniższe wartości odwzorowano w postaci zabudowy jednorodzinnej, wielorodzinnej niskiej i średniej intensywności.Przebieg warsztatów:1.wprowadzenie prowadzącego Wskaźniki i parametry urbanistyczne w kształtowaniu zabudowy mieszkaniowej.10 min2.Wprowadzenie do GRY w OSIEDLE i systematyki kart 10 min

Demonstracja kart, prezentacja kart w rzeczywistości rozszerzonej3.podział na grupy (2 lub 3 lub 4 grupy) ok 5 min.4.GRY w OSIEDLE na poziomie dla początkujących – wojna wskaźników, pasjans, – gry mają na celu zapoznanie z możliwościami kart i oceną zastosowań – 20 min do 30 min5.GRY w OSIEDLE na poziomie średniozaawansowanym – gry mają na celu zrozumienie roli wskaźników i świadome kształtowanie przestrzeni osiedla z realizacją zadania STWORZENIA np. EKO-OSIEDLA, lub osiedla deweloperskiego, osiedla mieszkańca, osiedla o określonej intensywności 20 min do 40 min

Opcjonalnie (jeśli pozostanie czas, a uczestnicy to zaakceptują)

6.GRA w OSIEDLE poziom średniozaawansowany i zaawansowany – z wykorzystaniem kart oraz plansz (czas rozgrywki to min. 50 minut) – gracze wykorzystują specjalne plansze oraz inwestują w celu bardziej efektownej zabudowy działek.

Informacje na temat gry: www.grawosiedle.polsl.pl/https://delibra.bg.polsl.pl/Content/76315/download/

Filmowa relacja warsztaty w KATOCorner w Katowicach

Relacją 1 z 5 z 03.07. Warsztaty KatoCorner Metrolab dzięki współpracy z Gzm..

Dzięki współpracy Koła naukowego URBANMODEL przy Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej z METROPOLIĄ GZM powstała limitowana seria kart do GRY W OSIEDLE z logotypem GZM. Karty te są wykorzystywane podczas warsztatów z młodzieżą w Katowickim KATOCorner/ METROLAB w związku trwającym projektem KATOWICE – miasto nauki. W ramach współpracy realizujemy 5 warsztatów tematycznych , podczas których testujemy prototyp gry planszowej, która jest uzupełnieniem do Kart do GRY W OSIEDLE. Gra planszowa daje możliwość symulacji procesu inwestycyjnego planowania i zabudowy terenu osiedla. Podczas warsztatów uczestnicy poznają czym są wskaźniki urbanistyczne, jak planować osiedle, wcielają się w postacie dewelopera, ekologa, planisty czy mieszkańca i inwestują fundusze w wybrane działki. Gra w osiedle inspirowana jest planszówką MONOPOLY, a jej premierę planujemy pod koniec 2024 roku.

Warsztaty GRA W OSIEDLE w KATO Corner #1 – 2024.03.07

wydarzenie pt. GRA W OSIEDLE, GRA KARCIANA

Zaprezentujemy krótki wykład wprowadzający do gry i podstaw planowania i projektowania urbanistycznego oraz przeprowadzimy warsztaty w oparciu o grę karcianą ‘Gra w osiedle’ – www.grawosiedle.polsl.pl .

Miejsce: Kato Science Corner, Młyńska 2, Katowice

Termin: 07.03.2024 godz. 9.30

Czas trwania: ok 2h

Grupa docelowa: młodzież (szkoły średnie)

Wymagane zapisy: (limit maks. 20 osób): mailowo (proszę podać liczbę osób oraz imiona i nazwiska) na adres: tomasz.bradecki@polsl.pl , tel. 793090078

Organizatorzy: Metropolia GZM, Wydział Architektury Politechnika Śląska, Koło naukowe Urbanmodel

Zajęcia prowadzi dr hab. inż. arch. Tomasz Bradecki profesor Politechniki Śląskiej wraz z członkami koła naukowego Urbanmodel

Gra w osiedle ma na celu zwrócenie uwagi na problematykę intensyfikowania zabudowy mieszkaniowej oraz kształtowania przestrzeni osiedli. W tym celu wykorzystuje się podejście teoretyczne, które czerpie z działań dydaktycznych i popularyzatorskich.

Gra jest uniwersalna dla różnych grup wiekowych i można ją wykorzystać do klasycznej gry w karty. Ma 2 talie, tj. 2D i 3D – dzięki temu łatwiej sobie wyobrazić, jak wyglądają poszczególne budynki. Karty odwołują się do modeli 3D, które można wykorzystać do tworzenia wirtualnych osiedli. Podobnie jak w grach komputerowych, przygotowano reguły i różne poziomy zaawansowania. Talia 3D oferuje początkującym grę na punkty, których liczba zależy od wartości wskaźników urbanistycznych. Talia 2D pozwala układać plany osiedla, można je wykorzystywać do gier przypominających planszowe; nie trzeba mieć planszy, nie są potrzebne specjalistyczne zasady. Talia 3D może być przydatna dla zaawansowanych graczy. Przygotowane przez autorów modele 3D mogą być pobierane, na ich podstawie możliwe jest tworzenie osiedli 3D, tak samo jak przy zabawie klockami.

Wszystkie zaprojektowane przez autorów elementy gry w osiedle mają pokazywać rolę i znaczenie wskaźników i parametrów urbanistycznych, które określają charakter zabudowy.

Karty od 2 do 10 przedstawiają układy zabudowy mieszkaniowej w sposób narastający – im wyższa wartość karty, tym wyższa intensywność zabudowy (liczba mieszkań na hektar). Najniższe wartości odwzorowano w postaci zabudowy jednorodzinnej, wielorodzinnej niskiej i średniej intensywności.

Przebieg warsztatów:

1.wprowadzenie prowadzącego Wskaźniki i parametry urbanistyczne w kształtowaniu zabudowy mieszkaniowej.10 min

2.Wprowadzenie do GRY w OSIEDLE i systematyki kart 10 min

Demonstracja kart, prezentacja kart w rzeczywistości rozszerzonej

3.podział na grupy (2 lub 3 lub 4 grupy) ok 5 min.

4.GRY w OSIEDLE na poziomie dla początkujących – wojna wskaźników, pasjans,  – gry mają na celu zapoznanie z możliwościami kart i oceną zastosowań – 20 min do 30 min

5.GRY w OSIEDLE na poziomie średniozaawansowanym – gry mają na celu zrozumienie roli wskaźników i świadome kształtowanie przestrzeni osiedla z realizacją zadania STWORZENIA np. EKO-OSIEDLA, lub osiedla deweloperskiego, osiedla mieszkańca, osiedla o określonej intensywności 20 min do 40 min

Opcjonalnie (jeśli pozostanie czas, a uczestnicy to zaakceptują)

6.GRA w OSIEDLE poziom średniozaawansowany i zaawansowany – z wykorzystaniem kart oraz plansz (czas rozgrywki to min. 50 minut) – gracze wykorzystują specjalne plansze oraz inwestują w celu bardziej efektownej zabudowy działek.

Miasta IDEI – JAWORZNO

Pierwszy publiczny test naszych kart z grą planszową

Fot. Grzegorz Celejewski / Agencja Wyborcza.pl

Jak dobrze zaplanować współczesne miasto? „Musi być świadomość i dialog” Arkadiusz Biernat

(…) Młodzież grając w „Grę w osiedle” przekonała się, jak wielkim wyzwaniem jest zagospodarowanie miejskiej przestrzeni. – Bez merytorycznej dyskusji i zrozumienia wzajemnych interesów nie da się tworzyć współczesnego miasta – podsumowano debatę Miast Idei w Jaworznie. (…) O doświadczeniach, szansach, ale i zagrożeniach dyskutowaliśmy 21 lutego podczas Miast Idei w Jaworznickim Laboratorium Biznesu. Były też warsztaty. Młodzież grając w grę mogła się przekonać, jak trudnym wyzwaniem jest proces planowania przestrzeni, gdy trzeba ważyć interesy mieszkańca, dewelopera czy ekologa (…)

Bardzo dziękujemy bardzo miłe owocne warsztatowe spotkanie…

https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,151344,30727153,jak-dobrze-zaplanowac-wspolczesne-miasto-musi-byc-swiadomosc.html

Gramy w Jaworznie w miasto IDEI

O tworzeniu współczesnego miasta będziemy rozmawiać 21 lutego w Jaworznickim Laboratorium Biznesu w ramach cyklicznego wydarzenia Miasta Idei.
https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,151344,30701392,planowanie-miasta-jest-jak-gra-jak-rozmawiac-o-potrzebach-i.html


Zaczniemy warsztatami z młodzieżą „Grą w osiedle”, co pozwoli zrozumieć podstawowe zagadnienia związane z gospodarką przestrzenną, planowaniem i rozwojem miasta, a przede wszystkim jej zabudowy. Mieszkańcy będą mogli wcielić się w dewelopera, burmistrza, planistę czy aktywistę społecznego. Te perspektywy pozwolą na zrozumienie, jak skomplikowana jest gra o miasto i da odpowiedź na pytanie, co trzeba zrobić, aby nie było przegranych. Po warsztatach z mieszkańcami o godz. 12.45 rozpoczniemy panel dyskusyjny. Naszymi gośćmi będą: Łukasz Kolarczyk – zastępca prezydenta miasta Jaworzna, dr hab. inż. arch. prof. Politechniki Śląskiej Tomasz Bradecki – Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego; inż. arch Marta Sanigórska – studentka II stopnia na kierunku architektura na Politechnice Śląskiej w Gliwicach; inż. arch Daria Bal – studentka III roku drugiego stopnia Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.
Wyborcza.pl Katowice Miasto Jaworzno

GRA W OSIEDLE NA 4DD

Podczas debaty, której celem była dyskusja nad świadomością społeczną i innowacyjnością edukacyjną w zakresie kształtowania atrakcyjnych osiedli mieszkaniowych na 4 Design Days w Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach dla naszych panelistów zaprezentowaliśmy „Gra w osiedle, gra o przyszłość środowiska zamieszkania”. Wydarzenie to odbyło się 26 stycznia 2024 r. o godzinie 15.00-16.00.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom a także propertydesign.plCentrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej zespołu promocji POLSL, Architektura i Biznes, Sztuka Krajobrazu, urbnews.pl, oraz licznych sympatyków bez których nasza gra nie byłaby teraz tam gdzie się obecnie znajduje.

Zobacz więcej na: